سیستم ترمز را به طور کامل بشناسید شهریدک تامین قطعات یدکی | توکو لیفتراک

سیستم ترمز را به طور کامل بشناسید شهریدک تامین قطعات یدکی | توکو لیفتراک

لنت ترمز قطعه فلزی است که روی آن با موادی خاص و قطری نزدیک به ۶ میلیمتر پوشانده شده است. این قطعه همانگونه که ذکر شد در زمره قطعات مصرفی خودرو دسته بندی می‌شود و وظیفه آن ایجاد اصطکاک با روتور یا دیسک در راستای توقف خودرو است. البته در خودرو های پیشرفته و گران قیمت ، این سیستم وظیفه ی کنترل پایداری خودرو سر پیچ ها و جلوگیری از چرخش های حاصل از ترمز را نیز دارد . حتی به عنوان سیستم کمک کننده برای بهبود عملکرد موتور که در خودرو ها مسابقه ای کاربرد دارد . یکی از جدید ترین نمونه های ترمز خودرو را می توان ترمزهای دیسکی نام برد. در این سیستم با توجه به رفع ایراداتی که در ترمزهای دیسکی وجود داشت توانست سیستم بهتری را ارائه دهد.

در حالت هیدرولیک ، سیگنالی به موتور فرستاده می شود و باعث می شود با اعمال فشار روغن به سوی پیستون و لنت ها حرکت کند. اما در نوع الکتریکی ، لنت ها به کمک پیچ های الکتریکی به دیسک فشار وارد می کنند. وظیفه ی شیر هوا این است که هوای داخل دو سوی دیافراگم را می مکد و خلایی در این قسمت ایجاد می کند.

  • به همین نسبت مثلا لغزندگی پلاستیک روی هم خیلی سخت‌تر از استیل یا فلزات است.
  • همچنین از متغیر دیگری به نام ضریب اصطکاک هم در این سیستم استفاده می‌شود.
  • معمولاً این نمونه ترمزها در نمونه‌های ارگانیک، فلزی و نیمه فلزی، سرامیکی و… در برابر رطوبت و تماس با آب حساس هستند و نسبت به سایر ترمزها قیمت بالاتری دارند.
  • چرخش میل بادامک موجب چرخش S-Cam می‌شود (علت این که به آن S-Cam گفته می‌شود این است که شکل آن به صورت حرف S است).
اگر چه ترمزهای مغناطیسی یک تکنولوژی جدید به حساب می‌آیند ولی هنوز رایج نیستند. بنابراین تنها شما در مراکز معتبر فروش لوازم یدکی ترمز خودرو مانند فروشگاه بزرگ شجاع پارت می‌توانید به دنبال قطعات این نمونه ترمزهای پیشرفته باشید. همانطور که در بندهای قبلی نیز اشاره شد اساس کار سیستم ترمز خودرو فارغ از نوع آن (به جز ترمزهای مغناطیسی و الکتریکی) یکسان است چراکه با اعمال نیرو به چرخ‌ها و در اثر اصطکاک، خودرو متوقف می‌شود. سیستم‌های ترمز از دیدگاه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

ترمز دیسکی و ترمز کاسه‌ای

به این منظور، این سیستم بین لنت ترمز و دیسک چرخ اصطکاک ایجاد کرده و شتاب منفی را شکل می‌دهد تا سرعت کم شده یا اتومبیل به طور کامل بایستد. هنگامی‌که پدال ترمز را فشار می‌دهید روغن ترمز به سیستم‌های ترمز هر چرخ وارد شده و موجب فشردن لنت‌ها به دیسک یا درام چرخ‌ها می‌شود. اغلب راننده‌ها به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند اما شاید برایتان جالب باشد در هنگام ترمز گرفتن در سرعت‌های بالا دمای پیرامون دیسک و لنت‌های ترمز به‌سرعت به 93 درجه سانتی گراد می‌رسد. وقتی پای خود را روی پدال ترمز فشار می دهید، نیروی پای شما از طریق مایع به ترمزهای تعبیه شده در چرخ ها منتقل می شود.وظیفه اصلی سیستم ترمز این است که خودرو را متوقف کند تا راننده بتواند با خیال راحت از نقطه A به نقطه B حرکت کند.

این خودرو در حدود ۸۰ اسب بخار قدرت از پیشرانه ۱.۳ لیتری چهار سیلندر خود تولید می‌کند. این در حالی است که سیستم ترمز کاملا معمولی و رایج این خودرو شاید به سادگی تا ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشته باشد. به عبارت دیگر، در حالت تئوری این خودرو در قابلیت دستیابی به سرعت صفر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، بسیار قوی‌تر از دستیابی به سرعت ۱۰۰ از صفر کیلومتر بر ساعت عمل می‌کند. این مهم به دلیل وابستگی به بسیاری از شرایط جانبی نظیر ضریب اصطکاک سطح، ضریب سایش تایرها، عرض تایرها، دمای هوا، شدت ترمزگیری، وجود یا عدم وجود سیستم ترمز ضد قفل و … در عمل بسیار متفاوت از تئوری است اما هنچنان به صورت آزمایشگاهی قابل اندازه‌گیری است. در دوران ابتدایی خلقت خودروها، پیشرانه‌ها بسیار ضعیف و پیش پا افتاده بودند. با رشد سریع توان و گشتاور خروجی پیشرانه‌ها، نیاز به یک سیستم ترمز قدرتمندتر احساس شد.

کامیون دست دوم توسط چه کسانی وارد می شود؟