نحوه نوشتن پیشینه تحقیق در پایان نامه ها موسسه هورتاش | porseshneshan

نحوه نوشتن پیشینه تحقیق در پایان نامه ها موسسه هورتاش | porseshneshan

بیشتر اوقات دانشجویان مرتکب اشتباه می شوند و یک موضوع بسیار وسیع انتخاب می کنند و فکر می کنند این کار بر ارزش تحقیق آن ها منبع اضافه می کند. هرچه دامنه موضوع انتخابی شما محدودتر باشد باعث می شود که بهتر بتوانید روی آن تمرکز کنید و همچنین یک موضوع دقیق، مختصر و خاص خواهید داشت. همچنین به پژوهشگر کمک می کند که یک پروپوزال کاربردی، خاص و واضح ارائه دهد. این را نیز در نظر داشته باشید، منابعی که برای گردآوری اطلاعات از آن­ها استفاده می­ کنید باید معتبر و قابل اعتماد باشند. همانند تمامی فصول پایان نامه، رعایت نکات ادبی و ویرایشی در این فصل نیز بسیار ضروری است. علاوه بر نگارش و املای صحیح، نشانه­ گذاری­ های صحیح نیز بسیار مهم هستند و رعایت نکردن آن ها از ارزش کار شما می­ کاهد.

  • برای مثال با رسیدن به منبعی مناسب در یک پایگاه اطلاعاتی حتما به کلیدواژه‌‌هایی که در آن پایگاه برای منبع مورد نظر شما ثبت شده است توجه کنید.
  • روش های زیادی برای سازماندهی پیشینه تحقیق وجود دارد، شما باید قبل از شروع یک ایده قوی داشته باشید.
  • 3- به پایگاه های علمی معتبر داخلی و خارجی، اساتید، کتابخانه ها، چکیده مقالات و پایان نامه ها و…
  • بهترین توصیه برای افرادی که می­ خواهند پایان نامه بسیار خوبی داشته باشند این است که فصل دوم را حداقل 3 بار نگارش کنند.
  • توصیف پژوهش‌ها شامل زمینه موضوعی، روش تحقیق و یافته‌های مربوط می‌باشد .
  • در این روش، نظریه‌های موجود بررسی می‌شوند و روابط بین آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

این کار باعث سرعت عمل تحقیق می‌شود و به او هنگام مواجه شدن با موضوعی که شناختی ندارد کمک می‌کند تا به اصل موضوع برسد. به ‌طور کلی، هر پاراگراف بدنه متن بر روی منبع خاصی از پیشینه تحقیق تمرکز می‌کند که در مقدمه مقاله ذکر شده است. هر منبع دارای چارچوب مرجع خاص خود برای اصول سازمان دهنده است؛ بنابراین لازم است تا مطالب مروری را در منطقی‌ترین ساختار و حالت ممکن ذکر کنید. یعنی اینکه نگارش شما باید از نظر زمانی (Chronologically)، موضوعی (Thematically) یا روش شناختی (Methodologically) ساختار داشته باشد. یکی از مراحل اصلی کسب مدرک کارشناسی ارشد و دکترا برای دانشجویان انجام دادن تحقیقاتی تحت عنوان پایان نامه است.

اهداف پیشینه تحقیق یا مرور متون

بررسی پیشینه با کلی ترین منابع اطلاعاتی – که کمترین رابطه را با مسئله دارند – شروع می شود و با بحث درباره مرتبط ترین مرجع، خاتمه می پذیرد. پیشینه تحقیق یکی از بخش‌های اصلی هر مقاله علمی و پایان نامه محسوب می‌شود. با این حال، بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران به خوبی با چگونگی نوشتن پیشینه تحقیق در مقاله خود آشنا نیستند.

اهداف(چرایی) پیشینه پژوهش[ویرایش]

لازم است در هر مقوله تخصصی، منابع مرور شده را به ترتیب سال انتشار آن‌ها دنبال یکدیگر آورد. مرور تحلیلی با دیدگاه عملی تر و روشمندتر به بررسی متون و پژوهش‌های مورد نظر می‌پردازد. هدف این رویکرد شناسایی دقیق تر پژوهش‌های موجود و آگاهی از برخی جنبه‌های آن به منظور استفاده در پژوهش در دست انجام است. علت «روشمند» خواندن این نوع مرور آن است که براساس نظم خاصی(بجز نظم تاریخی) تحلیل‌ها ارائه می‌شود. در این رویکرد، پژوهش‌های مورد بررسی از دیدگاه‌های مختلف مقایسه می‌شوند و وجوه تشابه و تمایز آن‌ها مشخص می‌شود.